Signe Marie Rustad VG

Great reviews (in Norwegian)

Audun Vinger, Dagens Næringsliv:
“Signe Marie Rustads andre album er en klar Spellemannpris-kandidat, med et godt og varmt lydbilde jobbet frem i kompaniskap med produsent Marcus Forsgren, identitetssterke låter og interessante tekster, og en vokal som tar tak. (…)  Låtmaterialet er generelt av en karakter som gjør at platen nærmest snur seg selv.”

Tom Skjeklesæther, Popklikk:
“…Hearing Colors Seeing Noises ligger svært godt an til å stå igjen som høstens/ årets beste norske.

For å parafrasere John Prine om Iris DeMent: Listen to that Signe Marie Rustad, it might be good for you!”

6 av 6, Erik Valebrokk, Mitt liv som Erik:
“Hearing Colors Seeing Noises går på repeat hos meg om dagen, og jeg har en mistanke om at vi har å gjøre med en av årets desidert beste plater. Sangene vokser og vokser på meg, fillerister meg litt faktisk, og de får meg til å ville be tynt om unnskyldning for at jeg ikke har hørt Rustads debutalbum fra 2012, Golden Town, annet enn flyktig. At en så til de grader strålende artist har gått under radaren slik er jo nærmest en skam, men nok er nok: Signe Marie Rustad bør bli anerkjent som det hun er, en av Norges suverent dyktigste artister og låtskrivere og sangere. #denstemmen, ok? Jeg sier ikke mer.”

9 av 10, Stian Svehagen, Musikknyheter.no:
La musikken snakke for seg selv. Og har du noe å komme med, så vil folk høre, og folk MÅ høre på Signe Marie Rustad. De må høre absolutt hele albumet – fra start til slutt.”

Kulturjournalist Andreas Milde med 10 tips til helgen i VG. Tips nr 3:

Signe Marie Rustad VG

Ronnie MAG Larsen, Vårt Land:
“Stemmen slipper sjelden taket, og borrer seg gjennom ørkenlandskapet som en frisk elv. (…) De ni sangene danner en sterk rød tråd som imponerer. Det er mye landskap i musikken, landskap om natten. Det kan gjerne være en by ved Glomma, eller en liten amerikansk småby i Colorado. Man hører fargene og ser lyden, det nesten litt David Lynch. (…) At dette er en plate som vokser, må det ikke være tvil om. Signe Marie Rustad synger bedre enn de aller fleste, og inviterer deg inn i et universelt tekstlandskap.”

Fredrik Wandrup, Dagbladet:
“Ei plate som innfrir alle håp. Rustad bruker sin lyse, fjærlette stemme med stor autoritet mot et luftig, varmt, fargerikt musikalsk landskap. Et lett rytmedriv dirrer under de inspirerte melodiene, som minner mer om indianer enn cowboy. Musikken er like forsiktig som fallende løv, versene stryker over lytteren som vindpust gjennom skogen. Her er det snakk om å høre farger og se lyder. Kraften i musikken oppnås ikke ved å skru opp volumet, snarere tvert imot: En hvisken kan bære lengre enn et rop.”

Tom Skjeklesæther, Klassekampen Musikkmagasinet:
“…Rustad lar musikken finne både et mer neddempet uttrykk og mer ekspansive ekskursjoner, mer psykedeliske broderinger. (…) Resultatet står som en påle.”

10 av 10, Ole Morten Wilhelmsen, The Wilhelmsens:
“Signe Marie Rustad er en musikalsk gave til fedrelandet. Hun er sangfuglen vi har ventet på uten engang å vite det, hun er vår egen Emmylou, og etter min mening også den norske og kvinnelige utgaven av sjølvaste RT, altså Richard Thompson.”

Jan Eiesland, Dust of Daylight:
“Det er vanskelig å sammenligne Signe Marie Rustad med andre artister, men at man til tider tenker i retning av sterke kvinnelige artister som Kate Bush og Tori Amos er nesten uungåelig. Rustad er nok noe mer folky i det musikalske uttrykket enn de to, kanskje noe mer i retning av Sandy Denny til tider, men poesien er, uansett referanse, minst like nennsomt ivaretatt. (…) Hearing Colors Seeing Noises er et album som ikke har plantet røttene sine i en sjanger eller tiår alene, men som lever og ånder fordi det er inspirert av det beste fra musikkhistorien og fordi det er gjort av like deler nødvendighet og kjærlighet.”

Terningkast 5, Hamar Arbeiderblad:
“Albumet preges av original og kreativ bruk av harmonier og melodier i et særegent og ærlig uttrykk. Det legges til rette for at Rustads sterke stemme skal få mye rom til å skinne, og skivas poetiske tekster formidles på ypperlig vis.”